Cézárosodó média

2013. augusztus 21.

A sajtó bevételeinek csökkenése miatt egyre kevésbé éri meg napilapot üzleti alapon kiadni. A veszteséges média így könnyen a politikai és üzleti befolyásra vágyó mogulok kezébe kerülhet.

„Vitathatatlan, hogy a médiamágnások számos európai országban hatalmi tényezővé váltak. A média fokozódó koncentrációja és a csökkenő nyereség a politikai célokat dédelgető befektetők számára készíti elő a talajt” – olvassuk a European Journalism Observatory támogatásával készült cikket a Neue Zürcher Zeitungban.

Az írásnak az adott aktualitást, hogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója megvásárolta a Washington Postot, s tulajdonost váltott a Boston Globe is. Mindkét felvásárlás komoly vitákat váltott ki tengeren innen és túl. Sokan attól tartanak, hogy káros, ha a sajtóban milliárdos befektetők jelennek meg. David Carr, a New York Times médiaügyi publicistája már korábban arra figyelmeztetett, hogy a csökkenő nyereség miatt a politikai média egyre kevésbé gyümölcsöző befektetés, aminek következtében olyan tulajdonosok kezébe kerülhetnek a fontos sajtóorgánumok, akik még a veszteséget is hajlandók finanszírozni, azt remélve, hogy a médiabefolyás segítségével megvalósíthatják politikai vagy üzleti ambícióikat. Hogy aztán az így nyert pénzből fizessék veszteséges lapjaikat és tévécsatornáikat.

 A Neue Zürcher Zeitung szerzői szerint még nem dőlt el, hogy Amerikára ez a sors vár. Azt viszont rossz előjelnek tartják, hogy Európában már lejátszódott ez a folyamat, és a sajtó egyre inkább politikai és gazdasági körök érdekeltségébe került.

Olaszországban Berlusconi a média és a politika összefonódásának iskolapéldája. De fő riválisát, Carlo De Benedettit, a baloldali La Repubblica és a L’Espresso tulajdonosát sem elsősorban üzleti megfontolások, hanem politikai szempontok vezetik. Martin Bouygues, Sarkozy elnök közeli barátja 44 százalékos tulajdonnal rendelkezik a vezető francia TF1 csatornában. Serge Dassault, a Figaro Group tulajdonosa pedig a konzervatív UMP vezető politikusa. Nagy-Britanniában Rupert Murdoch politikai befolyása közismert. Németországban ugyan közvetettebb módon, de a Bertelsmann és az Axel Springer meghatározó szereplői a politikának.

Kelet-Európában is nagyon gyorsan lezajlott a sajtó centralizációja a rendszerváltás után. A privatizáció és az átmenet a médiacézároknak kedvezett, akik mára Albániától Bulgárián és Szerbián át Romániáig nagy befolyású politikai szereplővé váltak. A román Adevarul Holding Dinu Patriciu, a Liberális Párt képviselőjének tulajdonában van, míg a második legnagyobb konszernt, az Intact Media Groupot Dan Voiculescu, a Konzervatív Párt korábbi elnöke és szenátora birtokolja. A közép-kelet európai térségben általánosan jellemző, hogy a meghatározó sajtó valamely politikai és gazdasági érdekcsoport szekértolója.