Figyelmeztetés
  • JUser: :_load: Nem tölthető be a következő azonosítószámú felhasználó: 720

Az új második nem

2009. június 19.

Az amerikai kormány dollármilliókat fordított arra, hogy száműzze a tudományos életből a nőkkel szemben tapasztalható előítéleteket. Újabb felmérésekből kiderült azonban, hogy az egyetemeken nem is éri őket hátrányos megkülönböztetés.

Van-e még értelme az egyetemnek?

2009. június 18.

Az egyetemek szakítanak a klasszikus humán oktatással, ehelyett egyre gyakrabban popzenét és csak politikailag értelmezhető tantárgyakat tanítanak. A konzervatív szerző szerint vissza kellene állítani a hagyományos értékek rangját.

Deficites miniszterelnökök

2009. június 17.

Az obsitos brit diplomata szerint a brit és a japán képviseleti demokrácia válságba jutott. Az olyan állam, amelyben az emberek támogatását elvesztő miniszterelnök nem váltható le, választott diktatúrának tekinthető.

Híd az óceán fölött

2009. június 16.

A közkeletű hiedelem ellenére Amerika nem különbözik oly nagyon Európától. Hacsak azt nem vesszük, hogy a feketék  mekkora súllyal részesednek a nyomorból és a bűnözésből. A bevándorlás azonban Európában is hasonló helyzetet idézhet elő.

Harc a szegénység kultúrája ellen

2009. június 14.

A mexikói kormány szegénység elleni programja feltételekhez kötötte a segélyt: csak azoknak a szülőknek folyósítja, akik iskolába járatják gyerekeiket. Ennek immár egy évtizede. Azóta a modellt több mint harminc állam alkalmazza – köztük fejlett országok is.

Kinek való az egyetem?

2009. június 14.

Az amerikai konzervatív politológus szerint sok tehetségtelen diák megy egyetemre. Mindenki jobban járna, ha a kiemelkedő adottságokkal rendelkezőket vennék fel. Belőlük viszont nem csak kiváló tudóst és szakembert, hanem jó polgárt is kell nevelni.

„Jó ügyvédet és orvost találni meglehetősen könnyű. Jó asztalost, szobafestőt, villanyszerelőt, vízvezeték-szerelőt, kőművest viszont nagyon nehéz” – olvassuk a Wall Street Journal véleményrovatában.

A cikk szerzője Charles Murray, az ikonoklaszta konzervatív politológus. Murray kollégájával, Richard Hernsteinnel közösen írt könyvében már tizenkét éve előállt azzal a véleményével, hogy az intelligenciahányadosok közötti különbségnek genetika okai is vannak, és hogy az intelligencia öröklődik. Ezért azt javasolták, hogy csökkentsék az állami szociális programokat. A szociális támogatások ugyanis főleg a szegényeket segítik, márpedig az ő intelligenciaszintjük Hernstein és Murray szerint általában alacsonyabb. A támogatások – érveltek a szerzők – „nem a megfelelő nőket ösztönzik gyerekvállalásra”. A könyv óriási felzúdulást váltott ki. Sokan „tudományos rasszizmussal” vádolták a szerzőket.

Murray most is hozza a formáját. Az oktatáspolitikáról írt cikksorozatának idézett második darabjában azt bizonygatja, hogy túl sok diákot vesznek fel alapszintű egyetemi képzésre. Szerinte ugyanis legalább 115-ös intelligenciahányados kell az egyetemi tananyag felfogásához. Számításai szerint az érettségizőknek csak negyede rendelkezik ilyen képességekkel, egyetemre viszont negyven százalékuk iratkozik be. Sőt – írta cikksorozatának első darabjában – a bajok korábban kezdődnek: felmérések szerint az általános iskola negyedik osztályosainak több mint harmada súlyos olvasási nehézségekkel küzd. És ennek oka az (öröklött) értelmi képességekben keresendő.

„Az egyetem annak a kevés kivételesen magas intelligenciahányadossal rendelkező embereknek való, akik képesek megfelelni az elvárásoknak. Ettől ők még nem rosszabb vagy jobb emberek a gyengébb képességűeknél. Csak nekik más az érdeklődésük és mások az adottságaik.”

Az állam túl sok ösztöndíjat és támogatást nyújt, vagyis elősegíti, hogy egyre több nem kellően tehetséges diák is bekerüljön a felsőoktatásba. „Egy szociológia, pszichológia, közgazdaságtan, történelem vagy irodalom BA valójában nem bizonyítéka semmilyen szaktudásnak. Csak arra jó, hogy segítse a munkaadókat – a diplomások képességeiről és teherbírásáról ugyanis sokat elárul, hogy melyik egyetem alapképzésén szereztek diplomát.” Ehhez azonban felesleges négy évig koptatni az iskolapadot. (Amerikában az egyetemi alapképzés négy évig tart, Európában csak háromig.) Azok a diákok ráadásul, akik utána olyan területen helyezkednek el, ahol valójában nincs szükségük az egyetemen tanultakra, frusztráltak lesznek.

Akkor hát csak az tanuljon egyetemen közgazdaságtant, akiből bankár vagy befektetési tanácsadó lesz? Pszichológia szakra is csak az iratkozzon be, aki majd pszichológusként helyezkedik el? És történelem, filozófia és irodalom szakra egyáltalán nincs is szükség?

Ezt Murray sem gondolja. Cikksorozatának záró darabjában azt fejtegeti, hogy ezek is nagyon fontos ismeretek. De nem mindenkinek, hanem csak a társadalmi elit tagjainak.

Felmérések igazolják – írja –, hogy a vezető kormányzati és üzleti beosztások többségét a legalább 120-as intelligenciahányadossal rendelkezők töltik be. „A legmagasabb intelligenciahányodossal rendelkező 10 százalék írja a könyvek és az újságcikkek zömét, és ők készítik a televízióműsorokat és a filmeket. Ők fejlesztik ki az új gyógyszereket, a számítógépek processzorait és programjait. Ezért a legintelligensebb 10 százaléknak döntő szerepe van a gazdaság, a kultúra, az egészségügy és a politikai intézményrendszer alakulásában. A jövőnk múlik azon, hogy a különlegesen jó képességűek milyen oktatásban részesülnek.”

A tehetséges fiatalokból azonban nem csak kitűnő szakembert, hanem jó polgárt is kell nevelni.” Ehhez egyrészt alázatra kell szoktatni őket. Murray arra céloz, hogy az átlagosnál jóval értelmesebb gyerekek is jobban járnak, ha a többiektől elkülönítve járnak iskolába. Így legalább ők is szembesülnek képességeik korlátaival, ami a számukra túl könnyű jelenlegi általános és középiskolai oktatásban nem nagyon fordul elő.

Ezen túl azonban fontos, hogy erkölcstant és történelmet is tanuljanak, „hogy jó polgár váljék belőlük”.

„És legfőképp meg kell tanulniuk ítélkezni. Nem arra kell őket megtanítani, hogy az ősi azték és görög kultúrát egyaránt tiszteljék. Röviden: a klasszikus szabad bölcsészet segítségével kell az elitet felkészíteni arra, hogy eleget tehessen kötelességének.”

Murrayt aztán senki sem vádolhatja azzal, hogy ne ítélkezne bátran.

Fukuyama a kétkezi munkát dicséri

2009. június 14.

Amerikában kihalóban vannak a szakmunkástanfolyamok. Az iskolák azt hiszik, a számítástechnika a jövő útja. Pedig az ember kevés dologban leli annyira örömét, mint abban, amit a két kezével hoz létre.

Az alternatív magazinok reneszánsza

2009. június 13.

Az internet elterjedésének következtében egyre kevesebben vesznek napilapot és hetilapot. A kisebb olvasótáborhoz szóló magazinok történetében viszont új fejezetet nyithat a technika fejlődése.

Nincs munka, nincs gond

2009. június 12.

Az Egyesült Államokban rekordmagasságban, csaknem tíz százalékon áll a munkanélküliek aránya. Sok fiatal azonban csöppet sem bánja, hogy utcára kerül. Végre szabadon hódolhat hóbortjainak és kedvenc hobbijának.

Az is baj, ha kicsi a válság

2009. június 11.

Az orosz ellenzék azt remélte, hogy a gazdasági válság hatására politikai fordulat következhet be Moszkvában. Március óta azonban alábbhagytak a recesszióval kapcsolatos félelmek, és egyúttal csökkent a gazdasági és politikai reformok esélye is.

A középosztály zöld utópiája

2009. június 10.

A gazdasági válság miatt kezd háttérbe szorulni az elmúlt években divatos környezettudatos gondolkozás. Azért a haladó értelmiség továbbra is tüntetően gyakorolja a zöld életmód elemeit, de ez inkább státusszimbólum, semmint környezetvédelem.

Előítéletek nélkül a bűnözés ellen

2009. június 8.

A baloldal ne röstelljen együttműködni a konzervatívokkal a köztéri bűnözés ellen. Eddig a szocialisták tekintélyelvű törekvéseket és rasszizmust gyanítottak a rendteremtési törekvések mögött, de ezúttal szocialista politikus sürget szigorúbb bűnüldözést.

Nem tilos fasiszta pártot szervezni?

2009. június 8.

Középiskolások és egyetemisták körében hódít az új fasiszta divat. Közösségi élményt nyújt, és hozzá ideológiát: nosztalgiát a Mussolini-korszak iránt, továbbá erőszak-kultuszt. Elvben tilos volna, s talán ez benne a legvonzóbb.

Liberális belvita a szólásszabadságról

2009. június 6.

A holland liberálisok vezetője eltörölné a gyűlöletbeszédet és a diszkriminációt büntető törvényt. A holokauszt-tagadást sem tiltaná. A szólásszabadság mellett párttársai is kiállnak, de szélsőséges javaslatától elhatárolódnak.

Búcsú az autóromantikától

2009. június 6.

Az amerikaiakat romantikus érzelmek fűzték autóikhoz. Amikor a hideg ráció vette át a stafétabotot, persze, hogy a japánok győztek. Nem pusztán az amerikai autóipar van válságban, hanem egy életérzés.

Túlbuzgó adatvédelmi bajnokok

2009. június 4.

Nagy-Britanniában a liberális értelmiség egyre gyakrabban emleget rendőrállamot és Nagy Testvért. A brit publicista szerint viszont a modern államban elkerülhetetlen az állampolgárok megfigyelése és adatainak tárolása, amit a többség nem is kifogásol.

A szomszéd rendszere mindig jobb?

2009. június 4.

Amerikából nézve az európai típusú parlamentáris rendszer jobban működik, mint az amerikaiak elnöki rendszere. Európából nézve mindez másként fest.

Humoros vallás- és tudománykritika

2009. június 3.

Isten és a tudomány viszonya rendkívül ellentmondásos – véli az amerikai humorista, s hozzáteszi, hogy még ez a szerencse.

Nem félünk a szélsőjobb farkastól

2009. június 3.

Az európai parlamenti választások a szélsőjobboldal előretörését hozhatják. Sokan attól tartanak, hogy ha a radikálisok egyszer beteszik a lábukat a parlamentbe, akkor tovább erősödhetnek. A brit publicista szerint viszont éppen a nyilvánosság okozza majd vesztüket.

Tienanmen fakuló emléke

2009. június 2.

Húsz évvel az után, hogy Kínában a hadsereg vérbe fojtotta a diákok reformmozgalmát, csak kevesen tartják számon a Tienanmen téri vérengzés évfordulóját. Még az egykori résztvevők többsége is az egyéni boldogulás útját keresi, és elhessegeti az emlékeket.